pondělí 19. října 2009

Vidění za roh...






















O fotografech se říká že vidí jinak ... Nebojte se - není to pravda ... Vidí jako ostatní lidé - někdy hůř nebo lépe, ale jen někdy je možnost vidět za roh. Děje se to nahodile a většinou náhodou a pak si človíček fotograf uvědomí že udělal dobrou fotku ... a samozřejmě se snaží aby ji vidělo co nejvíc lidí ... a lidiček stejného ražení.




Dnes už jen málokdo , kdo aspoň trochu fotí není zaregistrovaný na nějakých stránkách věnující se fotografii... Snad každý kdo mačká spoušť a dává fotky na net se baví s lidmi stejného ražení ... A tak se někdy stane že se najde fotka která nelahodí oku - někdo se totiž dívá jinak ... a to je vcelku problém ... a ne malý jak si často všímám ...



Já osobně vnímám kritiku jako podnětnou - pokud o kritiku jde - tzn. že je něco špatně, ale odsouzení co je špatné technicky a nevidět fotku - to mi jako kritika ani nepřijde, stejně jako vychvalovat technicky dokonalou fotku bez nálady ... nebo vracení špatného hodnocení ... to už je vůbec pod moji úroveň ...



Ono totiž - každý vidí jinak - i za ten pomyslný roh - a nejde o to jaká je fotka - jde o to jaký je pohled ... Někdy si myslím že by ten kdo fotky zkoumá měl nejdřív zkoušet vidět za ten pomyslný roh stejně jako autor, a když ho nic neosloví - no pak je fotka holt opravdu špatná - aspoň pro jeho pohled...



Netvrdím že by i vysloveně špatná fotka mohla být také dobrá - pro autora je i ta dobrá ... znám co dokáže ješitnost ... a zbytečně hrubá kritika - hrubost je totiž velice fajn - hlavně když se nemusím bát že se přes monitor natáhne ruka a dá mi pár facek ... Když narazím na špatnou fotku a neosloví mě ani když se podívám za roh tak napíšu proč se mi nelíbí ... většinou jsou to právě ty technické věci které jsou neviditelné ... kompozice a barvy,světlo, ostrost a tak všelijak podobně... a spolu dohromady to pak najednou zkazí celou snahu ...


Ten pohled za roh -to je tak trochu umění - myslím si že se nikdy nebudu focením asi živit a i kdyby ano pak nevím nakolik by to změnilo můj pohled na fotky tak jak je vnímám já. Ale dívat se dopředu a za roh - to je něco co potřebuje každý kdo se dívá do hledáčku foťáku. Jestli má fotka za něco stát musí oslovit .... Je jedno jestli se povede kompozičně, ostrostí či neostrostí - musím vědět když fotím co chci aby bylo vidět... už v té chvíli zmáčknutí spouště přemýšlím nad úpravami a nad tím jak to bude vypadat hotové ... a někdy to opravdu překvapí i mě samotného... Myslím že by to bylo pro všechny jednodušší - nevnucovat svůj pohled, ale zkusit se dívat jinak - bylo by daleko méně nevraživosti a hádek na serverech s těmi, kteří by mohli mít podobný pohled ... ne stejný ale podobný ... ale to už je jenom moje utopie ...

1 komentář:

  1. ....bohužel.. a proč..?? Protože pořízením DSLR a několika skel se hned stáváme na slovo vzatými odborníky na všechno....

    OdpovědětVymazat